Voor het eerst zijn er meer volledig elektrische auto’s geregistreerd ten opzichte van dieselwagens. Het gaat om 29.811 auto’s vanaf januari tot en met september 2019, een toename van ruim 127 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal dieselwagens daalde daarentegen met ruim 45 procent naar 26.558 stuks.

Naar verwachting zullen ook de hybride voertuigen de diesel in marktaandeel naar de kroon steken. Daarvan zijn er de afgelopen maanden 25.505 op kenteken gegaan, een plus van 21 procent. Als deze trend zich voortzet, nemen de hybride auto’s de derde plek van diesels over.

De meeste registraties zijn nog altijd benzinewagens, al is ook hier een daling te zien. Tot en met september gingen er 248.646 op kenteken, 9,5 procent minder dan vorig jaar.

Doorbraak elektrische auto’s?

Het begint er steeds meer op te lijken dat we een definitieve doorbraak van de elektrische auto zien. Met het oog op het verbod op de verkoop van fossiele brandstof auto’s in 2030 is dit natuurlijk een interessante – en uiteraard noodzakelijke – ontwikkeling. Ook klimaat en milieu hebben daar, in het kader van duurzaamheid, alle baat bij.

Het model Tesla 3 bijvoorbeeld, zoals wij die trouwens ook in onze vergelijker hebben staan, lijkt hard op weg de bestverkochte auto van het jaar te worden. Daarmee laat dit model, als volledig elektrische auto, voor het eerst gerenommeerde toppers als de Volkswagen Polo en Ford Focus achter zich.

Bron: NOS

Hoe kan dit opeens?

Bij het overgrote deel van de groei in elektrische auto’s gaat het om zakelijke leaseauto’s, omdat leaserijders voor elektrische auto’s veel minder bijtelling betalen dan voor andere auto’s. Voor elektrische auto’s die minder kosten dan 50.000 euro geldt een bijtelling van 4 procent. Dit is een groot verschil met de 22 procent die voor andere auto’s geldt. In het geval van Tesla Model 3 gaat het al snel om een besparing van enkele honderden euro’s per maand. Het fiscale beleid is dan ook de voornaamste oorzaak van de opmars van de elektrische auto in Nederland.

Tegelijk moeten we erbij vermelden dat die bijtelling volgend jaar omhoog gaat naar 8 procent. Wanneer je echter je auto nog dit jaar krijgt, dan kan je nog 5 jaar lang van die lagere bijtelling van 4 procent profiteren. Dit verklaart mede de huidige verkoop van Model 3. (Overigens is het vanuit het oogpunt van stimulering van de verkoop van elektrische auto’s jammer dat de fiscale bijtelling volgend jaar al omhoog gaat, maar dit terzijde).

Leaserijders weten dus de elektrische auto te vinden, maar particulieren zijn (nog) een stuk terughoudender. Slechts 1 op de 8 elektrische auto’s is dit jaar gekocht door een particulier. Voor de consument zijn er vooralsnog drie drempels:

  • prijs
  • actieradius
  • beperkte laadmogelijkheden

Op alle drie van deze punten worden nu snel verbeteringen gerealiseerd. De actieradius van nieuwe modellen is nu al meer dan 400 km. Ook het aantal laadpalen neemt sterk toe. In vijf jaar tijd is het aantal snellaadpunten verachtvoudigd. Langzaamaan komen er ook meer goedkopere elektrische auto’s op de markt. Dit komt met name doordat de accu’s steeds goedkoper worden. De Volkswagen Up bijvoorbeeld komt volgend jaar met een nieuwe versie, die rond de 23.500 euro gaat kosten.

Private Lease interessant

We kunnen dus stellen dat het steeds sneller gaat met de verkoop van elektrische auto’s. Dit zal ook zeker zijn weerslag hebben op de Private Leasemarkt. Ook hier zal het aanbod groter en diverser worden. Maar ook nu reeds zijn er verschillende mogelijkheden wat private lease betreft. Kijk voor een geschikt elektrisch model op onze vergelijker.