Julius Heyning

Voor dit interview spraken we met Julius HeyningGrowth & Strategy Director bij Gekko. Gekko is een digitale omgeving waarin ZZP’ers en kleine bedrijven hun administratie kunnen regelen.

Onze standaard openingsvraag: In wat voor auto rijd je zelf, en (private) lease je die?

“Op dit moment rijd ik een tweedehands Peugeot 307 station, waar we net de irritante ervaring mee hadden dat we niet door de APK kwamen, en dat we voor €800 extra reparatiekosten kwamen te staan. Op dat moment dacht ik: ‘Moeten we niet eens naar lease gaan kijken, zodat ik geen onverwachte kosten meer heb?’ Ik heb wel eens gedacht aan private lease, toen kwam het er niet meer van, maar dit was wel weer een wake-up call. Ik overweeg het wel voor mijn volgende auto; wel een nieuwe auto, maar geen grote investering vooraf. Dat zou ik echt hét voordeel van private lease vinden. En dus dat je geen risico op onverwachte kosten hebt. Nu waren de kosten nog te overzien, maar het blijft irritant en we weten niet of het over twee maanden weer gebeurt.”

Kan je wat vertellen over hoe Gekko tot stand is gekomen?

“Gekko is begonnen in 2013 als een manier om makkelijk bonnetjes bij elkaar te houden. De slogan die we nog steeds op sommige flyers hebben staan is ‘de schoenendoos-monsterdoder’, wat komt van de bergen bonnetjes die een jaar lang opgespaard worden en vanuit daar naar de boekhouder gingen. Dat moet nu makkelijker kunnen, en vanuit die gedachte zijn de founders begonnen met het idee om makkelijk een foto van de bonnetjes te maken. Na verloop van tijd zijn er steeds meer features bijgekomen, waardoor je bedrag en btw kan toevoegen, dat het allemaal netjes geregistreerd wordt, en dat je makkelijk rapporten kan exporteren voor je btw-aangifte. Later kwamen er ook losse apps voor facturatie, urenregistratie en de website. Eigenlijk alles wat ZZP’ers en kleine bedrijven nodig hebben om hun administratie bij te houden. Specifiek autogericht is er de ritten app om kilometers bij te houden. Gekko is daarmee dus een totaaloplossing voor de administratie; onze slogan is: ‘We don’t like doing our accounting either. That’s why we made it simple.’ We blijven constant doorontwikkelen, en elke dag wordt het weer iets beter, mooier, en makkelijker. Dat doen we dan op basis van de verwachtingen en wensen van onze gebruikers.”

Hoe kijken jullie naar de toename in ZZP’ers? Zien jullie dit als een trend die zal doorzetten?

Je administratie doe je niet meer op papier

“De komende tijd zeker. Als er in wet- en regelgeving zaken veranderen heb je natuurlijk de mogelijkheid dat dit tij gekeerd wordt, maar in principe zien we nog steeds een grote groei. Aan de andere kant heb je ZZP’ers die maar vijf jaar ZZP’er zijn; eerst zijn ze in loondienst, dan een tijd zelfstandig, en dan weer in loondienst. Dus er gaan er ook weer wat weg, maar er komen er nóg meer bij.”

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste vuistregels voor ondernemers vis-a-vis private lease?

“Voornamelijk van belang is het risico dat je kan dragen. Hoe zeker moet jouw vervoer zijn? Ben je echt afhankelijk van je auto? Ikzelf gebruik mijn auto niet dagelijks, en vind het daarom minder erg dat hij al wat ouder is. Als ik dagelijks naar kantoor of naar klanten zou moeten, zou ik niet in zo’n oude auto rijden. Voor ondernemers in het algemeen is het lastig te zeggen, omdat de verschillen tussen ondernemers te groot zijn. Het gaat uiteindelijk om hoeveel risico je bereid bent te lopen. Als je auto het gewoon moet doen is het duidelijk dat je voor (private) lease moet kiezen. Een belangrijke overweging in de verschillen tussen zakelijk en private lease daarnaast is dat je bedrijf bij zakelijke lease nog aan allerlei eisen moet voldoen, zoals een bepaalde betaalhistorie en daarmee dat de onderneming een bepaalde periode moet bestaan. Vaak wordt er bijvoorbeeld gevraagd om jaarrekeningen, wat al betekent dat je als starter niet kan leasen, terwijl dit in een private lease constructie eventueel wel zou kunnen.”

Zijn er nog belangrijke punten waar de zakelijke rijder die toch voor een private lease-contractvorm kiest, zich in moet verdiepen?

“Voor al je contracten geldt dat je goed moet goed letten op of je een contract privé of zakelijk afsluit. Voor contracten afgesloten in privé geldt consumentenbescherming, die onder meer van doen heeft met opzegtermijn. Deze is bijvoorbeeld 1 maand voor privé, terwijl de opzegtermijn op een vergelijkbaar zakelijk contract een stuk langer is. Dit terwijl de feitelijke verschillen tussen de contracten erg klein zijn. Specifiek met betrekking tot lease moet je goed letten op wat er in het leasecontract staat, met betrekking tot hoe je de auto mag gebruiken. Mag dit bijvoorbeeld ook privé (of juist zakelijk) gebeuren?

Dit staat overigens nog los van wat de Belastingdienst zegt. Wat betreft de Belastingdienst kan je gewoon netjes in Gekko bijhouden welke kilometers zakelijk of privé waren, dus dat is nog wel te ondervangen. Het maakt daarin niet uit of je auto op de zaak staat, of dat deze op privé staat. Als je auto op de zaak staat breng je de leasekosten (inclusief brandstofkosten) in mindering op je zakelijke inkomsten, en als je auto op privé staat declareer je de kosten voor de zakelijk gereden kilometers. Hoewel je de brandstofkosten dan niet kan aftrekken, is de BTW daarop wel integraal aftrekbaar. Meer informatie hierover staat op onze blog. Heel belangrijk is dus om na te denken over hoe vaak je de auto gebruikt. Als je je auto op de zaak hebt staan, en je gebruikt hem veel privé, dan kan het een duur grapje worden. Vice versa hoef je daar geen rekening mee te houden als je je auto alleen zakelijk gebruikt.”

Ook geïnteresseerd in Private Lease? Klik hier om naar onze vergelijker te gaan, of neem contact met ons op! 
Geïnteresseerd in Gekko? Klik hier om naar hun website te gaan.